V květnu nás čekají především návraty filmových legend – nový Vetřelec Ridleyho Scotta, Piráti z Karibiku, nebo pomalu už kultovní Strážci Galaxie. Kromě komerční zábavy se však dočkáme i artových záležitostí – vítěze soutěže Scope100, snímku Poslední rodina, íránského dramatu Klient a mnoho dalšího. Více už v dnešním příspěvku.
V kinech od 4.5.2017
Strážci Galaxie Vol. 2 (Guardians of the Galaxy Vol. 2, 2017)

Režie: James Gunn

Po třech letech se na plátna kin vrací Strážci Galaxie, kteří se v době uvedení stali nečekaným hitem studia Marvel a vydělali celosvětově kolem 773 mil USD. Chris Pratt v roli Star Lorda ujíždějícího na sedmdesátkových písničkách a jeho crew dokázali do kin přitáhnout tolik diváků, že bylo jen otázkou času, kdy přijde pokračování. Překvapení se už podruhé konat nebude, ale kritikové pějí chválu i na Vol. 2 a do hry se vrací stejná sestava jako v jedničce  – Star Lord, Groot, Gamora, Rocket aj. Tentokrát se bude odhalovat tajemství kolem rodičů Petera Quilla (Star Lorda) a objevit se mají i další postavy z Marvelovského universa.

Tři dny v září (Tri dena vo septemvri, 2015)

Režie: Darijan Pejovski

Vzorek současné makedonské produkce v podobě temného psychologického thrilleru. Tři dny v září jsou celovečerním hraným debutem mladého makedonského režiséra Darijana Pejovského.

Děj: Prostitutka Marika v sebeobraně zabije svého klienta. Při útěku se ve vlaku seznámí s Janou, která se po letech vrací na venkovskou chatu, kde zažila trýznivé okamžiky dospívání. Mezi ženami pocházejícími ze zcela odlišného prostředí vzniká nečekané pouto. Vzájemné pochybnosti o minulosti té druhé však mezi nimi vzbuzují nedůvěru. Stačí tři zářijové dny na venkovské chatě, aby na povrch vyvstali všichni démoni minulosti. Touha po pomstě je silná. Psychologický thriller tematizující fatální dopady sexuálního násilí je celovečerním hraným debutem makedonského režiséra Darijana Pejovského. (Febiofest)

https://www.youtube.com/watch?v=DDbdp9rceTU

V kinech od 11.5.2017
Klient (Forushande, 2016)

Režie: Asghar Farhadi

Oscar za nejlepší cizojazyčný film na letošních Oscarech a účast v soutěži v Cannes jsou jen další důvody, proč íránské drama Klient zhlédnout. Kvalit předchozího Farhadiho snímku Rozchod Nadera a Simir (2011) sice nedosahuje, ale pořád se jedná o zajímavé dílo z íránské produkce.

Děj: Mladý pár donucený přestěhovat se z hroutícího se domu do nového bytu netuší, že jeho předchozí obyvatelkou byla žena nevalné pověsti. Strašlivá událost jim pak zcela zničí manželství. Tento provokující, napínavý a prozíravý naturalistický snímek oceňovaného režiséra Rozchodu Nadera a Simir mistrně nahlíží do rozbouřených srdcí a duší hlavních postav. (Festival íránských filmů)

Král Artuš: Legenda o meči (King Arthur: Legend of the Sword, 2017)

Režie: Guy Ritchie

Režisér Guy Ritchie (Podfu(c)k, Sherlock Holmes) se pustil do zpracování artušovské legendy. Ale v akčním a velmi cool hávu, s hvězdným obsazením (Jude Law, Charlie Hunnam, Eric Bana aj.). Vyprodané předprojekce zatím potvrdily velký zájem diváků a sama jsem zvědavá, jak film ve výsledku dopadnul. Trailer vypadá docela zajímavě.

Děj: Když je ještě v Artušově dětství zavražděn jeho otec, zmocní se koruny Artušův strýc Vortigern (Jude Law). Artuš, oloupený o následnické právo prvorozeného syna, vůbec netuší, kdo ve skutečnosti je, vyrůstá v tvrdém prostředí městských uliček. Když se mu ale podaří vytáhnout meč z kamene, obrátí se mu život vzhůru nohama a musí vzít na vědomí svůj skutečný původ. (Freeman Ent.)

Lady Macbeth (2016)

Režie: William Oldroyd

Britský režisér William Oldroyd patří k relativně neznámým, ale slibným režisérům. Před Lady Macbeth, jeho prvním celovečerním filmem, slavil úspěchy na festivalu Sundance v roce 2014 s krátkometrážním snímkem Best.

Děj: Lady Macbeth nás přivádí na zdánlivě poklidný anglický venkov roku 1865. Katherine stojí před oltářem vedle Alexandera, svého budoucího manžela.  Alexandrův stárnoucí otec Boris, bohatý majitel dolů, dvojici pozorně sleduje. Katherine totiž koupil pro svého syna spolu s malým pozemkem od jejího otce. Svatební noc však zůstane nenaplněna, Alexander novomanželce neudělá žádný fyzický návrh. Navíc musí záhy nečekaně na několik týdnů odcestovat do rodinných dolů a jeho otec zase odjíždí do Londýna. Osamělá Katherine na tchánův příkaz nesmí opustit dům a tak tráví prázdné dny uzavřena v zatuchlých místnostech. Pak se ale přece jen odváží vyjít ven. Při jednom ze zakázaných výletů narazí na Sebastiana, hezkého, silného a drsného nádeníka. Jejich vztah však nemůže uniknout okolí. Chvíle neodvratných střetů a výsledných tragédií se blíží. (CinemArt CZ)

Poslední rodina (Ostatnia Rodzina, 2016)

Režie: Jan P. Matuszynski

Snímek Poslední rodina je vítězem divácké soutěže Scope100, ve které stočlenná skupina filmových fanoušků vybírá z konkurence dalších šesti evropských filmů ten nejlepší, který nakonec putuje do české kinodistribuce. Letos se jím stalo životopisné drama podle osudů malíře Zdzisława Beksińského. Jedná se o debut nadějného polského režiséra Jana P. Matuszynského.

Děj:  Zdzisław Beksiński tráví své dny mezi čtyřmi zdmi varšavského bytu, obklopen pouze svou rodinou. Navzdory socialistické šedi okolního prostředí je jeho vnitřní svět plný surreálních vizí, barev, vášně a perverzních fantazií. Píše se rok 1977 a život rodiny se točí kolem syna, neurotického Tomka, který se právě odstěhoval do protějšího domu. Neustálý boj s vnitřními démony mu znemožňuje normálně žít, noří se však do světa hudby a filmů a navzdory svému handicapu se stává průkopníkem západní popkultury v Polsku. Strhující filmová kronika je natočena podle neuvěřitelného skutečného příběhu prokleté rodiny polského malíře. (Aerofilms)

V kinech od 18.5.2017
Vetřelec: Covenant (Alien: Covenant, 2017)

Režie: Ridley Scott

Každý správný fanoušek sci-fi netrpělivě čeká na pokračování Vetřelce 79letého Ridleyho Scotta. Po velmi povedeném Marťanovi, a naopak hůře přijatém Prometheovi, jsem na výsledek nesmírně zvědavá.

Děj: Vetřelec: Covenant je novou kapitolou, ve které posádka vesmírné lodi Covenant směřuje na vzdálenou planetu na druhé straně galaxie, která se zdá být neobjeveným rájem. Ve skutečnosti ale skrývá nebezpečí, které si nikdo z členů posádky nedokázal představit.(CinemArt CZ)