Rok 2017 končí. A nastává bilancování. Na filmovém blogu samozřejmě filmové. Jaké pro mě byly TOP snímky uplynulého roku? Pořadí je náhodné. Trochu mě mrzí, že jsem stále ještě neviděla Čtverec (Ruben Östlund) a 120BMP (Robin Campillo), které by se do přehledu třeba také dostaly. Mezi moji největší letošní filmovou výzvu pak patřilo dlouho odkládané seznámení se Star Wars 🙂
Zabití posvátného jelena (The Killing of a Sacred Deer, režie: Yorgos Lanthimos)
Jeden z nejzábavnějších a zároveň nejzvrácenějších letošních počinů!
Řecký režisér Yorgos Lanthimos se po snímcích Špičák a Humr začíná etablovat jako čím dál tím zajímavější tvůrce. Černohumorné drama Zabití posvátného jelena s prvky téměř antické tragédie mě letos pobavilo jako máloco.
Odnikud (Aus Dem Nichts, režie: Fatih Akin)
Drama německého režiséra Fatiha Akina tnulo v době uprchlického krize do živého. Příběh těžkým osudem stíhané Katji (excelentní Diane Kruger) rezonuje v člověku ještě dlouho po skončení. Nic není černobílé.
Wind River (režie: Taylor Sheridan)
Z debutu doposud pouze scenáristy Taylora Sheridana zamrazí. A nejen kvůli tomu, že se příběh odehrává v zasněžené krajině amerického Wyomingu. V thrilleru o pátrání po vrahovi brutálně zavražděné dívky se mísí klasický “whodunit” koncept s přesahem do téměř až filozofické roviny o osudu současných indiánů a člověka obecně.
Matka! (Mother!, režie: Darren Aronofsky)
Doposud nejulítlejší Aronofského film. A také nejrozporuplněji přijatý. Do absurdnosti dohnané výjevy z bible se někomu můžou zdát až příliš manýristické, banální, nebo naopak nechutné a urážející. Já jsem naopak nemohla z plátna odtrhnout oči – výkony Jennifer Lawrence a Javiera Bardemu u mě spolu s vizuálně krásnými záběry vyvolaly pocit euforie. Zábavná a nevšední variace na Rosemary má děťátko.
Blade Runner 2049 (režie: Denis Villeneuve)
Jeden z nejočekávanějších filmů letoška od jednoho z nejrespektovanějších současných režisérů. Blade Runner 2049 svůj přes třicet let starý originál úplně nedohnal, ale určitě patří k důstojně zpracovanému pokračování. Vizuálně podmanivá scenérie a kamera výrazně přebíjejí trochu banálnější příběh, ale jako celek to pohromadě drží velmi dobře a snímek se tak zařazuje mezi TOP tohoto roku.
TO (It, režie: Andy Muschietti)
Důstojné zpracování známého hororového románu od Stephena Kinga se svezlo na vlně popularity podobně retro Stranger Things, ale své místo v žebříčku má. Dynamicky vyprávěný příběh, charismatický záporák a přesvědčiví dětští hrdinové se tak lehce postarají o možná nejlepší letošní hororový zážitek.
Dunkerk (Dunkirk, režie: Christopher Nolan)
Opět vypravěčsky dokonalé dílo od vizionáře Nolana. Natočit válečný film úplně jinak, než jsme všichni zvyklí, umí jen on. Třístupňová skládačka poháněná skvělou hudbou a tikajícím časem se musí vidět na velkém plátně, jinak dostatečně nevynikne. Nejlepší válečný film za posledních pár let.
Měsíc Jupitera (Jupiter holdja, režie: Kornél Mundruczó)
Rozhodně jeden z nejambicióznějších evropských filmů letoška s až téměř hollywoodsky zpracovaným příběhem. Maďarská filozofická sci-fi nahlodávající téma uprchlické krize. Občas vypravěčsky lehce selhává, a ne vždy dává stoprocentní smysl, ale svým vizuálem (neuvěřitelná práce kamery) a nápadem uhrane. Tady si člověk naplno uvědomí, na jakém dnu se oproti tomu nachází český film. Maďarsko rules!
Přízrak (A Ghost Story, režie: David Lowery)
Smutný film o ztrátě blízkého člověka, duších zemřelých a zacyklení života. Od jednoduché premisy se odvíjí příběh téměř monstrózních ambicí a filozofických myšlenek. Na mě tohle indie, které slavilo úspěch na festivalu v Sundance, zapůsobilo stoprocentně a jedná se o jeden z mých nejsilnějších diváckých zážitků v tomto roce. You either love it or hate it!
Uteč (Get Out, režie: Jordan Peele)
Netradiční horror s černohumorným nádechem. Utahující si z upjaté korektní americké společnosti, ve které však rasismus skrytě stále přetrvává. Poměrně komornímu snímku vévodí hlavně herecké výkony hlavních představitelů a skvělá dynamika vyprávění. Pro mě překvapení roku!
Čestná místa mají také nové a epické Star Wars: Poslední z Jediů, nostalgické T2 Trainspotting a poetická Tvář vody (The Shape of Water).